Boekrecensie: In voor en tegenspoed, maar alleen als jij de afwas doet

door Rebelle

Met “In voor- en tegenspoed, maar alleen als jij de afwas doet” beschrijft de auteur, Ragna Heidweiller, haar eigen ervaringen en bedenkingen én die van haar partner Samuel Levie wanneer ze samen thuis op zoek gaan naar een ‘meer evenwichtige verdeling’ van de (niet-betaalde) zorgarbeid die hun gezin van 4 met zich mee brengt. Een hele mondvol, maar ook een thema dat vandaag de dag, en al veel langer dan dat, in vele huishoudens voor frustratie zorgt en maatschappelijk diep geworteld zit in onze manier van leven.

Zelf ben ik getrouwd, woon ik samen met mijn partner en ben ik mama van 2. Ik kan eerlijk zeggen dat we als koppel sinds de geboorte van ons eerste kind, nu zo’n kleine 9 jaar geleden, best wel al een heel parcours doorlopen hebben als het aankomt op het thema van het managen van ons huishouden. Mijn man wist tenslotte dat hij met een feministe pur sang trouwde, wordt er hem wel eens lachend toegeworpen. En hoewel we bewust bezig zijn met het doorbreken van rollenpatronen, ik rij bijvoorbeeld altijd het gras af want ik werk graag in de tuin en mijn man zorgt op woensdagnamiddag voor de kinderen zodat ik meer uren kon werken, merk ik toch dat ik nog vaker dan me lief is gefrustreerd geraak dat alle eindverantwoordelijkheid binnen ons huishouden op mijn schouders ligt. Ik was dus heel benieuwd wat ik zou ontdekken in het boek en vooral de nota op de cover “handboek voor een nieuwe rolverdeling” wekte mijn interesse.

Het geeft inzicht en goede handvaten om zelf aan de slag te gaan, zonder dat het hele boek een zelfhulpvibe krijgt die je een gouden formule tot succes belooft die er eigenlijk nooit is.

Aan de omgeplooide hoeken en gefluoresceerde zinnen kan je zien dat ik mezelf vaak herkende in de quotes en gedachten die in het boek aan bod kwamen en ik vond het fijn om te lezen dat ik niet alleen met het thema in mijn maag zit, zo af en toe. Naast haar eigen beleving geeft Ragna ook het woord aan andere interessante schrijvers en opiniemakers die met het thema bezig zijn en bekijkt ze ook de bredere maatschappelijke context, wat opnieuw boeiende inzichten oplevert. Het boek is een mix tussen feiten en maatschappelijke probleemstellingen en de eigen ervaring van de schrijfster, dus er zit voor iedereen wel iets in. Het overgrote deel van de naakte feiten gaan het wel over de huidige Nederlandse maatschappij, wat dan wel weer wat minder interessant is voor mij als Belgische, maar de grote achterliggende trends zijn natuurlijk vergelijkbaar tussen beide landen.
Ik vond het ook heel erg fijn dat Samuels gedachten zijn neergeschreven, tenslotte geen constructief gesprek zonder verschillende oogpunten. Van dat laatste had er wat mij betreft zelfs wat meer in het boek gemogen.

De tools die Ragna in het boek aanbiedt, oefeningen die je alleen of met je partner kan proberen om te praten of na te denken over het thema, zijn volgens mij heel waardevol. Ze geven inzicht en zijn goede handvaten om zelf aan de slag te gaan, zonder dat het hele boek een zelfhulpvibe krijgt die je een gouden formule tot succes belooft die er eigenlijk nooit is. Ze helpen je wanneer je zelf niet goed weet hoe je het thema aan de dag moet brengen zonder te eindigen met slaande deuren en zorgen voor reflectie.

Kortom, ik zou het boek zeker aanraden, niet alleen aan de partners die het thema bespreekbaar willen maken, maar ook aan de partner die zich van geen kwaad bewust is. Het is een goede gespreksstarter en ik geloof steevast dat praten altijd werkt.

In voor en tegenspoed

logo viva-svv

De inhoud van de site kan veranderen naargelang je een andere regio kiest.