Vitaminesupplementen voor vrouwen: laat je niet vangen
Scroll je als vrouw al eens een kwartiertje door Instagram of Facebook? Dan is de kans groot dat je de volgende soort advertenties te zien krijgt*:
- “Voelt het alsof de constante cyclus van huishoudelijke taken en werk je energie volledig opslokt? Je ben niet alleen. Bij (producent van vitaminesupplementen) helpen we je jouw energie terug te vinden.”
- “Lig jij er elke cyclus een week uit? Probeer (vitaminesupplement).”
- “Ontdek (vitaminesupplement), jouw beste hulp voor hormonale gezondheid.”
- “What you want: (foto positieve zwangerschapstest). What you get: (bebloed maandverband). Let us guide you on the road to pregnancy.”
- “Niet zwanger worden was mijn symptoom. Wat is het jouwe? Ontdek hoe (producent van vitaminesupplementen) jou kan helpen om je vitaminetekorten aan te pakken.”
Gewaagde claims. Vaak gemaakt in mooi vormgegeven memes of geuit door influencers in vlotte reels. Boodschappen die naadloos aansluiten bij de levensfase waarin jij zit. Twintiger? Cyclus reguleren. Dertiger? Zwanger worden! Eens de veertig voorbij? Alleen nog maar menopauze-supplementen dat de klok slaat. Je ontsnapt er dus niet aan: je wordt werkelijk om de oren geslagen met wondermiddeltjes voor je ‘vrouwelijke’ of hormonale gezondheid. Deze voedingssupplementen kunnen schijnbaar alles. En er is voor iedereen een vitaminepotje dat het hormonendekseltje past. Klinkt als te mooi om waar te zijn?
Spoiler alert: dat is het ook.
Gender bias in de zorg: vitamineproducenten ruiken hun kans
Deze bedrijven - vaak klein, jong en door een vrouw uit de grond gestampt - kennen veel succes. Hoe kan het ook anders? Hun verhaal spreekt aan. Bijna elke vrouw wordt op een bepaald punt in haar leven geconfronteerd met seksisme en de gender bias in de gezondheidszorg. Een dokter die je klachten niet serieus neemt. Een geneesmiddel dat niet doet wat het belooft of erge bijwerkingen veroorzaakt. Een probleem van hormonale disbalans waar de medische wereld geen weg mee weet, simpelweg omdat er niet genoeg onderzoek naar is gedaan. Dan is het niet vreemd dat je je, bij het zien van zo’n advertentie, aangesproken voelt. Gehoord en gezien voelt. Doorklikt, en je jezelf 5 minuten later - met een vol digitaal winkelmandje en een lege portemonnee - terug hoopvol voelt.
Wat de supplementenindustrie je belooft, is niet min: de controle terugkrijgen over jouw leven en lijf, wanneer de samenleving of het medische establishment tekortschiet. De persoonlijke verhalen onderschrijven het: “Lise was meteen zwanger!” of “Sarah is van al haar klachten verlost!” Alleen: van heel veel supplementen die ons vandaag zo worden aangepraat, zijn de effecten helemaal niet degelijk bestudeerd. If anything, toont wetenschappelijk onderzoek aan dat multivitaminepreparaten niet werken, niet doen wat ze beloven, en zelfs ernstige schade kunnen veroorzaken. Ze kunnen bijvoorbeeld de werking van reguliere geneesmiddelen (inclusief je anticonceptie!) beïnvloeden. Maar die verhalen hoor je natuurlijk niet in die ads.
Een feministisch sausje als verkooptruc
Precies aan die ogenschijnlijke paradox storen we ons bij Rebelle mateloos. Deze supplementensjacheraars (zoals Nederlands wetenschapsjournalist Sjamadriaan ze zo poëtisch noemt) springen heel gewiekst in een gapend gat in de markt. Ziektes zoals PCOS en endometriose, maar ook levensfases zoals de menopauze zijn veel te lang onderbelicht gebleven in de medische wetenschap. Ook vandaag hebben veel artsen nog altijd te weinig kennis daarover. Geen wonder dat vrouwen zich bang, kwetsbaar en onzeker voelen. Net daar spelen deze vitamineproducenten op in. Het teren op de self blame, verdriet en zelfopoffering van mensen met fertiliteitsproblemen bijvoorbeeld, vinden we op zijn zachtst gezegd wansmakelijk en eigenlijk 100% onethisch.
Dat alles wordt vervolgens vakkundig overgoten met een feministisch sausje: een ‘empowerende’ you go girl boodschap die je hoop moet geven in moeilijke tijden. “Last van je vrouw-zijn? De medische wereld laat je misschien in de steek, maar wij zijn er wel voor jou! We helpen jou het heft in eigen handen te nemen, voor slechts € 60 per maand.” Je portefeuille leegkloppen voor valse, gratuite claims: bij Rebelle vinden we dat allesbehalve versterkend.
Want de boodschappen die de supplementenindustrie brengt, zijn dan wel aantrekkelijk, zich écht bekommeren om de gezondheid van vrouwen doen ze natuurlijk niet. Dan zouden ze de rijkelijke winsten van hun business investeren in degelijk onderzoek. Met dubbelblinde, gerandomiseerde, placebogecontroleerde studies zouden ze het effect van hun pillen en poedertjes objectief kunnen meten. Maar dat doen ze niet. Meer nog: de resultaten van onafhankelijke onderzoeken die de vitaminezeepbel doorprikken, worden onder de mat geveegd. Critici krijgen het verwijt niet feministisch te zijn, omdat ze de female entrepreneurs niet steunen. In sommige gevallen stuurt men zelfs een advocaat op je af.
Slik die onzin niet
Wat moet je hier nu mee - als mens, vrouw, patiënt? Heel simpel: win altijd medisch advies in vóór je aan de vitaminesupplementen gaat. Zijn er geen échte tekorten vastgesteld in je bloed? Zit je niet in een gezondheidssituatie waar bepaalde specifieke suppletie nodig is (zoals zwangerschap, osteoporose, veganisme …)? Dan word je objectief gezien niét gezonder na het innemen van deze mirakelcapsules. Je plast in het beste geval heel dure urine uit. In het slechtste geval breng je je gezondheid ernstig in gevaar. Laat je dus niet vangen door deze kapitalistische en patriarchale tactieken van bedrijven die handig inspelen op maatschappelijke genderongelijkheden. Ook al beweren ze aan jouw kant te staan.
If it seems too good to be true, it probably is. Laat je informeren door échte (medisch geschoolde) experten die ethiek hoog in het vaandel dragen. Eet gezond en gevarieerd, dan krijg je in principe alles binnen wat je nodig hebt. Ons advies? Slik die supplementenonzin niet.
*Deze quotes zijn letterlijk overgenomen teksten van bestaande advertenties op Meta-kanalen, tussen november 2024 en juni 2025.
Niet getest op vrouwen
Veel medicatie is ontwikkeld op basis van het mannenlichaam – met serieuze gevolgen voor vrouwen. Zij ervaren tot 60% meer bijwerkingen en belanden er 33% vaker voor in het ziekenhuis. Rebelle slikt dat niet en lanceert de campagne ‘Niet getest op vrouwen’, met straffe acties en initiatieven. Lees er hier meer over.